تست CSS

مشروعیت قطع و پیوند اعضاء

مشروعیت قطع و پیوند اعضاء
مشروعیت قطع و پیوند اعضاء

مشروعیت قطع و پیوند اعضاء

نویسنده: مریم قدسی مهر

موضوع: پیوند اندامها و بافتها(فقه)

ویراستار: جواد نادری

تاریخ چاپ: اول، 1402

انتشارات: انوار توحید قم

چکیده: پیوند اعضاء شامل عملیاتی است که در آن، اعضایی از بدن موجودی قطع و به بدن دیگری پیوند زده می‌شود. در مواردی که مقصدی عقلایی، قطع عضو را می­طلبد، در این شرایط در مورد حکم قطع عضو، دو دیدگاه وجود دارد: حرمت و جواز. دلیل حرمت، حرمت اضرار به نفس، مثله کردن و تغییر در خلقت می­باشد و دلیل جواز، اصاله الاباحه و مالک بودن انسان و ممدوح بودن کار خیر است.

به لحاظ پزشکی مرگ را به مرگ‌طبیعی و مرگ‌مغزی تقسیم می­کنند. هر چند مرگ یک حقیقت است. تعلیمات دینی بیانگر، اینست که مؤمن در زمان حیات، محترم است و حرمتش بعد از مرگ از بین نمی­رود و هر گونه صدمه و بی احترامی به جسد، باعث عقوبت و دیه می­باشد. بیمار مرگ‌مغزی در حکم زندگان است.

حکم قطع اعضاء و پیوند، مستقل از یکدیگر است. پیوند، عملی جایز است و دلیلی بر منع نداریم. حال که پیوند، عملی جایز است، آیا می­توان در حد و قصاص که اعضایی از بدن مجرم قطع می­شود، دوباره پیوند زد؟ در این مسأله دو دیدگاه وجود دارد: جواز و عدم جواز. رأی اداره حقوقی قوه قضائیه بر آنست که «عضو قطع شده متعلق به همان کسی است که از او قطع شده است و وی می­تواند آن‌را به خود یا بدن فرد دیگر پیوند بزند.» به نظر می­رسد پیوند مجدد، با فلسفه اجرای قصاص منافات نداشته باشد


پایگاه اطلاع رسانی آیت الله کمیلی خراسانی

فروشگاه انوار توحید

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب