موضوع: قصاص در ادیان و عصر جاهلیت
نویسنده: مصطفی دعاگو
ویراستار: جواد نادری
تاریخ چاپ: اول، زمستان1401
انتشارات: انوار توحید قم
چکیده:
سه دین یهود و مسیحیت و اسلام، در پی هم از جانب خدای واحد برای تعالی بشر آمدهاند. )نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْ حَقِ مُصَدِّقًا لِّمَا بَینَ یَدَیْهِ وَ أَنزَلَ التَّوْ رَئةَ وَ الْانجِیلَ(؛ این کتاب را تدریجاً به حق و راستى بر تو نازل کرد که تصدیق کنندۀ کتابهاى پیش از خود است؛ و تورات و انجیل را.
احکام شرعی بطور عموم و حکم قصاص بطور خاص، در ادیان ابراهیمی یکی است؛ چون شارعِ آن یکی است و آن حکمی است که در اسلام به آن امر شده است و تفاوت حکم قصاص ناشی از برداشتهای مختلفی است که در دورههای مختلف توسط انسانها شده است. این حکم برای جامعه انسانی تامین کنندۀ حیات و امنیت اجتماعی است، نه برخورد و انتقام شخصی، در این طرح، هم حفاظت خون مردم مورد نظر است و هم رضایت طرفین و رعایت حدود و اندازه اسلام، نه مانند یهود که تنها راه را قصاص میداند
فهرست
بخش اول: کلیات
واژه شناسی
قصاص در لغت
قصاص در اصطلاح فقها
ادیان الهی
ادیان بشری
بخش دوم
فصل اول: سیرتاریخی و تحول قصاص در جامعه های ابتدایی
گفتار اول: دوران انتقام
گفتار دوم: دوران انتقام خصوصی(اداره دادگستری خصوصی)
فصل دوم: سیر تاریخی قصاص در جامعه های تشکل یافته(حکومت و دولت)
گفتار اول: دوران دادگستری( دادرسی) خصوصی
گفتار دوم: دوره دادگستری عمومی(تعدیل كلی دوره انتقام)
گفتار سوم: بررسی و نقد مكاتب سه گانه
بخش سوم:
سیر تاریخی قصاص در حقوق كشورها(قبل از اسلام)
فصل اول: قصاص در نظامهای ابتدائی
كیفر قتل عمد نزد قبایل آفریقایی
كیفرقتل عمد نزد قبایل اولاد علی
كیفر قتل نزد قبایل بربر در شمال آفریقا
فصل دوم: آسیای میانه
روم قدیم (الواح دوازده گانه)
یونان
بابل
آشور
پارس
دوران عرب جاهلی
فصل سوم: آسیای دور
ژاپن
فصل چهارم: اروپا
الف: رنسانس
ب: پس از رنسانس
بخش چهارم:
فصل اول: بررسی قصاص در اسفار پنجگانه
فصل دوم: بررسی قصاص در مسیحیت
فصل سوم: بررسی قصاص در زرتشت
فصل چهارم: بررسی قصاص در اسلام
دو نگاه به موضوع قصاص
پاسخ به منتقدین حکم قصاص
اقسام احكام فقهی اسلام
حكمتهای حكم قصاص
شرایط تحقق حکم قصاص
احکام اختصاصی قصاص عضو
ملحقات
قتل عمد
قصاص عضو