موسسه فرهنگی هنری تحقیقاتی پویندگان انوار توحید

همایش عرفان حسینی از سلسله همایش های عرفان اهل بیتی

متن مصاحبه با دبیر همایش عرفان حسینی

به مناسبت برگزاری همایش عرفان حسینی از سلسله همایش‌های عرفان اهل‌بیتی «علیهم‌السلام» به دیدار آقای «حسین واثقی» دبیر همایش رفتیم و درباره این رویداد به گفتگو پرداختیم. در ادامه مشروح این گفتگو از نظرتان می‌گذرد.

هدف مؤسسه از برگزاری این همایش چیست؟   

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مؤسسه تحقیقاتی پویندگان انوار توحید، پرداختن به موضوع عرفان ناب شیعی برگرفته از تعالیم مأثور است که در سیره عملی و کلام اهل‌بیت «علیهم‌السلام» موجود است. بررسی سیره رفتار و گفتار اهل‌بیت «علیهم السلام» به عنوان الگوهای عملی برای ارائه شاخص مطمئن در سیر الی الله و وصول به مقام بندگی حقیقی از ضرورت بنیادین برخوردار بوده و بدون آن سیر و سلوک سر از گمراهی درخواهد آورد که عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های ضاله عرفانی از نمونه های آن هستند. بر همین اساس مؤسسه انوار توحید در راستای تبیین، ترویج و تعمیق عرفان اهل‌بیتی «علیهم السلام» با همکاری برخی از کارگزاران فرهنگی و معرفتی شهر مقدس قم، همایشی را با عنوان عرفان حسینی برگزار می‌کند. این همایش با حضور علمای اخلاق و عرفان، اساتید حوزه علمیه قم و علاقمه‌مندان به مباحث عرفانی در روز جمعه مورخ ۶ اسفندماه در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت «علیها السلام» برگزار می‌شود.

وجه تمایز عرفان اهل‌بیتی «علیهم‌السلام» با عرفان حسینی «علیه‌السلام» چیست؟ 

همان طور که عرض شد موسسه انوار توحید در نظر دارد گفتمانی را در راستای تبیین و ترویج گنجینه‌های معرفتی مبتنی بر ثقلین ایجاد نماید. لذا اولین همایش را در خردادماه سال جاری با عنوان عرفان اهل‌بیتی «علیهم السلام» برگزار نمود. و این نشست نیز به عنوان دومین جلسه از این سلسله همایش‌ها با عنوان «عرفان حسینی» منعقد شده است.

ان شاء‌ الله تعالی در آینده نیز این روند به شکل نظام یافته‌تری و با لحاظ الزامات برگزاری چنین همایش‌هایی ادامه خواهد داشت. در این همایش بیش‌تر بر جنبه‌های معرفتی آموزه‌های حضرت سیدالشهداء «علیه‌السلام» تأکید شده و گوشه‌هایی از این معارف توسط سخنرانان تبیین خواهد شد.

محورهای همایش عرفان حسینی حول چه موضوعاتی است؟

محورهای همایش شامل تبیین برخی از مبانی توحیدی حضرت امام حسین «علیه‌السلام» در کلمات ایشان به‌ویژه در دعای عرفه و سیره حیات و شهادت خواهد بود.

همچنین الگوی تربیتی مکتب عرفانی سیدالشهداء علیه السلام به عنوان الگوی برتر برای تربیت سالکان الی الله و انسان کامل مورد اشاره قرار گرفته و مکتب شهید سلیمانی که یکی از کامل ترین مکاتب رشد یافته در بستر مکتب حسینی است، مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

نظر اساتید معرفت نفس علی‌الخصوص حضرت آیت‌الله کمیلی در رابطه با مفهوم عرفان حسینی چیست؟  

فهم معارف توحیدی حضرت سیدالشهدا «علیه‌السلام» نیازمند قرارگرفتن در دایره مغناطیس حسینی است؛ و این امر جز با سیروسلوک مجدّانه در مسیر تهذیب نفس و عبور از تعلقات حاصل نمی‌شود.

طبق فرموده عارف واصل مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا «علیه‌السلام» به مقام توحید برسد و سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا «علیه‌السلام» است حضرت آیت الله کمیلی نیز مسیر بندگی عاشقانه و عارفانه را از مسیر عشق و معرفت حسینی می‌دانند و این امر یکی از مهم‌ترین مبانی سلوکی ایشان بلکه همه اساتید این سیره است.

چرا این همایش در روز میلاد حضرت امام حسین «علیه‌السلام» برگزار نشد؟ 

در برنامه‌ریزی اولیه مقرر بود که این همایش در ایام تولد امام حسین «علیه‌السلام» در سوم شعبان برگزار شود که به دلیل برخی مشکلات مجبور به تغییر زمان همایش شدیم.

لازم به ذکر است که در حاشیه مراسم آیین رونمایی از دوره سه جلدی کتاب «صد منزل دل»، شرح مبسوط حضرت آیت‌الله کمیلی بر کتاب منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری، انجام خواهد شد.

تقارن سالروز تولد خواجه با میلاد موفورالسرور سید الشهدا «علیه‌السلام» بهانه‌ای شد برای برگزاری آیین رونمایی که با مشکل زمانی ایجاد شده این امر نیز تحت الشعاع قرار گرفت. اما به جهت اهمیت موضوع، ترجیح داده شد که حداقل مراسم به همین نحو برگزار شود تا از فیض به کلی محروم نشویم.

نکته قابل توجه در مورد کتاب صدمنزل و سایر آثار آیت الله کمیلی، شیوایی و روانی بیان، در عین بهره‌مندی از عمق معرفتی است که برای سطوح مختلف از علاقه‌مندان به مباحث معرفتی جذاب بوده و مطالعه آثار ارزشمند ایشان را می توان به عموم مردم توصیه کرد.

کلام پایانی خود را بفرمایید.

ضمن تشکر از وقتی که در اختیار بنده گذاشتید، امیدواریم که با دعای خیر مردم و همراهی همه دغدغه‌مندان امور اخلاقی، عرفانی، دلسوزان فرهنگی، صاحبان فکر و اندیشه کشور بتوانیم در مسیر برگزاری سلسله همایش‌های عرفان اهل‌بیتی و ایجاد گفتمان معرفتی آن توفیق خدمت داشته باشیم و این خلاء بزرگ در ساحت مباحث عرفانی را جبران نماییم.

شایسته ذکر است همایش عرفان حسینی علیه السلام روز جمعه مورخ ۶ اسفندماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در شهر مقدس قم، جمکران، جنب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و آموزشی یاوران مهدی (عج) برگزار و حضور برای عموم علاقمندان بلا مانع است.

این برنامه با سخنرانی آیت الله کمیلی خراسانی، حجت الاسلام والمسلمین استاد عبدالحسین خسرو پناه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد رودگر و با مداحی ذاکر اهل بیت «علیهم‌السلام» حاج عباس حیدرزاده برگزار و از طریق لینک‌های فضای مجازی

آپارات:

https://www.aparat.com/komeily.ir/live

 صفحه اینستاگرام:

https://www.instagram.com/komeilyir/

پخش می‌شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

اطلاعیه جلسه هفتگی عمومی

اطلاعیه جلسه هفتگی عمومی

اطلاعیه جلسه هفتگی عمومی درس اخلاق آیت‌الله کمیلی خراسانی «حفظه الله» 🔰موضوع: شرح کتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی (ره)

اطلاعیه جلسه هفتگی عمومی

اطلاعیه جلسه هفتگی عمومی

اطلاعیه جلسه هفتگی عمومی درس اخلاق آیت‌الله کمیلی خراسانی «حفظه الله» 🔰موضوع: شرح کتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی (ره)

اطلاعیه برگزاری نشست علمی

اطلاعیه برگزاری نشست علمی

اطلاعیه برگزاری نشست علمی معاونت پژوهش مؤسسه انوار توحید برگزار می‌کند: 🔵 موضوع: «ذکر و توجه در مکتب عرفانی علامه

اطلاعیه جلسه هفتگی عمومی

اطلاعیه جلسه هفتگی عمومی

اطلاعیه جلسه هفتگی عمومی درس اخلاق آیت‌الله کمیلی خراسانی «حفظه الله» 🔰موضوع: شرح کتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی (ره)

پایگاه‌های مرتبط